שתף
תקן צנרת דלוחין

כל מה שאתם צריכים לדעת על תקן צנרת דלוחין

משפצים את הדירה, או מחליפים את מערכת הביוב והצנרת בבית או בבית העסק? רוצים לדעת מהי צנרת דלוחין ואיזה תקנים היא דורשת לשם התקנתה? בכל מקרה, הגעתם בדיוק למקום הנכון. במאמר זה נלמד כל מה שחשוב לדעת בנוגע לתקן צנרת דלוחין, אך ראשית, כדאי שנבין במה מדובר.

התקנת צנרת דלוחין מי דלוחין

אז ראשית, כדאי שנבין למה מתכוונים כשמדברים על צנרת דלוחין. מערכת דלוחין זה למעשה שם כולל לצינורות ניקוז המים והשפכים ממקומות כמו כיורים, אמבטים, מכונות כביסה וכו'. צנרות הדלוחין מגיעות בקוטר של 32 עד 50 מ"מ, והן עוברות מתחת לריצוף, מתחברות לצינורות הניקוז הראשיים, שמנקזים את האסלות, ומשם הן מתחברות למערכות הביוב הראשיות הנמצאות מחוץ למבנה.

בהקשר זה, חשוב שתדעו שצנרות הדלוחין נבדלות במאפיין חשוב במיוחד מצנרות ביוב אחרות, ומאפיין זה הוא אופן זרימת המים בצנרת. בשונה מצנרות אחרות, המים והשפכים בצנרות הדלוחין לא זורמים כתוצאה מלחץ, אלא כתוצאה מכוח הכבידה ומהתקנת הצנרת בשיפועים ייעודיים. עובדה זה גורמת לכך שהתקנת הצנרת בצורה נכונה היא קריטית לתקינות מערכת הניקוז והביוב. ולכן, להתקנת צנרת דלוחין תקנות מיוחדות משלה, שמטרתן להבטיח את תקינות צנרות הניקוז והביוב. כך שאם אתם רוצים לשפץ או להחליף את צנרת הניקוז או את מערכת הביוב בבית, או בבית העסק, בהחלט כדאי לכם להיות מודעים לכך.

תקן צנרת דלוחין

כאמור, זרם המים בצנרת דלוחין נובע משיפועי הצנרות, ולא כתוצאה מלחץ. ומסיבה זו, קבלן האינסטלציה צריך להקפיד על התקנת צנרת הדלוחין בשיפוע שלא יפחת משני אחוזים. ובנוסף, עליו להתקין מנגנונים ייעודיים, שמונעים הצפות מים, כמו קופסאות ביקורות ומחסומי רצפה, כאשר את קופסת הביקורת יש להתקין בכל שינוי זווית של הצנרת. אחרת, מי דלוחין בצנרות אלו יזרמו בצורה איטית מדי, והם עלולים להציף את הרצפה, דרך קופסאות הביקורת ומחסומי הרצפה.
מבחינת תקן צנרת דלוחין (תקן ישראלי ת"י 1205.2), את קופסאות הביקורת על נקז אופקי יש להתקין בכל המקרים והמקומות הבאים: בתחילת הנקז, בכל מקום בו יש שינוי בכיוון צינורות הניקוז, בכל חיבור של נקז צדדי, ובכל קטע של נקז שאורכו שווה לקוטרו הנומינלי של הנקז כפול 100.
ומבחינת מחסומי הרצפה – חשוב להתקינם במקומות הנכונים בקופסאות הביקורות ובפתחי הניקוז. וזאת על מנת למנוע עלייה של ריח רע מהצנרת, דרך הפתחים במערכת הניקוז, אל תוך חדר הרחצה או חללי המבנה, כמו המטבח.
בנוסף, שימו לב שאם אתם משפצים או מחליפים את מערכת הניקוז, כדאי שתדעו שהחל מינואר 2001 נדרש תקן ישראלי מס' 1205 לצנרת מים, כאשר תקן זה למעשה דורש התקנה של מערכת ניקוז כפול (כאשר ללא הניקוז הכפול, המים שחודרים מתחת לרצפה לא יוכלו להתנקז. ולכן, ממילא מומלץ לבצע זאת, אך בימינו יש גם תקן שדורש זאת).

תוכן עניינים