שתף

בונים בית? זה הזמן להשתמש בחומרי איטום אש ועשן

בישראל קיימים מספר סוגים של בניה. הסוג הראשון והשכיח ביותר הוא בניה מאבן. הסוג השני הוא בניה ירוקה שפחות שכיחה בארץ, אך לאט לאט תופסת תאוצה. בשני הסוגים הללו שמים דגש רב על בידוד של קור וחום ונשאלת השאלה מה עושים על מנת לבודד את הבית או הבניין מאש?

כיום, ברוב הבתים משתמשים בגז על מנת להבעיר אש לבישול. כמו כן, כמעט אין בית שאינו משתמש בחשמל. בשני המקרים עלולה לפרוץ שריפה שחלילה תפגע בקירות הבית ובחפצים שבו. על מנת למנוע זאת כמה שאפשר, קיימים כיום חומרים שתפקידם לבצע איטום אש ועשן. על סוגי חומרים אלו נדבר במאמר הבא.

מהם חומרי איטום מאש ועשן?

חומרי איטום מאש ועשן הם חומרים מעכבי בעירה שהחומר הפעיל שבהם מפחית את התכונות הדליקות של חומרים  ומשטחים שעליהם הוא נמצא. מדובר על חומרים שפועלים באופן כימי ופיזי יחד. כלומר החומר הכימי הוא חומר פעיל שגם מקרר את המשטח באופן פיזי. על מנת שתפרוץ שריפה, יש צורך במספר מרכיבים שהם: חום, חמצן, דלק ותגובה כימית. בהיעדר אחד מהם, השריפה לא תפרוץ. כאשר משתמשים בחומר מעכב בעירה, הוא למעשה פועל על הדלק או על התגובה הכימית וכך מונע ממנה לפרוץ או מעכב אותה לאורך זמן מסוים.

היכן משתמשים כיום בחומרים מעכבי בעירה?

כיום משתמשים בחומרים מעכבי בעירה באופנים שונים. כך לדוגמא, דואגים לשים חומר זה בטקסטילים שונים כמו בדים של ספות, וילונות, מזרונים וכדומה, באלמנטים שונים מפלסטיק ואף באזורים מסוימים במבנים. כמו כן, חומרים כימיים אלו שימושיים בפריצה של שריפות ביערות. חשוב לזכור שמדובר בחומרים שמעכבים את הבעירה, אך לא מונעים אותה. כלומר היא יכולה להמשיך ולהתפתח לאחר זמן מה, לכן חשוב לדעת כי במצב שבו החלה שריפה שנמנעה לזמן מסוים בעזרת חומר מעכב בעירה, כדאי ורצוי להזמין בכל זאת מכבי אש שיבדקו את המקום וימנעו התלקחות נוספת. 

אילו חומרים קיימים כיום?

בין החומרים תוכלו לרכוש עבור איטום מבנה, סרט של פלקסיל אודיס. סרט זה גמיש ומתנפח ומונע מעבר של אש. עוד לאיטום מבנה קיים החומר סודהפום שהוא למעשה קצף של פוליאוריטן שמתנפח ומעכב בעירה. כמו כן, תוכלו לרכוש סיליקון B1 שגם מעכב בעירה ואת הפיירצמנט שהוא חומר לאיטום ארובות וקמינים. מעבר לאלו, קיימים גם חומרי איטום אקריליים שעמידים באש.

לסיכום, אם אתם כעת נמצאים בשלב שבו את ם בונים בית או משפצים אותו, זה בדיוק הזמן להכניס למבנה ולחפצים מסוימים חומרים מעכבי בעירה. אלו חומרי הצלה לכל דבר והם מונעים אסון גדול שעלול לקרות. לכן שימו לב שהקבלן שלכם משתמש בחומרי איטום אלו בשלבי הבניה השונים של המבנה.

תוכן עניינים